Mituri Demontate

  • Orice plantă infuzată sau fiartă în apă este un ceai. Fals. Ceaiul (cu etimologie din termenul chinezesc “Ch’a”, de origine cantoneză) este acea infuzie corect preparată din planta Camellia Sinensis. Din această categorie fac parte, în ordinea nivelului de procesare: ceaiul alb, ceaiul verde, ceaiul galben, ceaiul oolong și ceaiul negru. Unii specialiști adaugă o categorie separată ceaiului pu erh (ceai roșu), datorită culorii frunzelor plantei. Restul se numesc infuzii sau tizane.
  • Nu este indicat să bei mai mult de 3 căni de ceai pe zi. Fals. Cu cât numărul de căni de ceai este mai mare, cu atât efectele benefice asupra sănătății sunt mai vizibile (cu excepția cazurilor în care există contraindicații). Ba mai mult, substanțele active din ceai au efect curativ împotriva afecțiunilor vizate abia atunci când consumăm un număr de minim 3-4 căni zilnic. Considerăm capacitatea unei căni de ceai la aprox. 230 ml și presupunem că ceaiul este preparat corect, după instrucțiunile de pe ambalaj.
  • Ceaiul are mai putină cofeină decât cafeaua. Parțial fals. Ceaiul – ca materie primă – are mai multă cofeină decât cafeaua, însă în stare brută. Cum pentru prepararea unei cafele sunt necesare în medie 10 g de cafea măcinată, iar pentru prepararea unui ceai sunt suficiente 3-5 g, această afirmație este adevărată doar în cazul băuturilor preparate. În schimb, o ceașcă de cafea (230 ml) conține aproximativ dublul cantității de cofeină (cca. 100 mg) dintr-o ceașcă obișnuită de ceai negru (apox. 50 mg cofeină). În cazul ceaiului verde aceasta cantitate de cofeină se înjumătățește.
  • Ceaiurile pudră la plic sunt cele mai calitative ceaiuri, de aceea sunt mai scumpe. Fals. Cu excepția ceaiului matcha (de origine japoneză) – un ceai superior cu multe proprietăți curative și cu un conținut concentrat de antioxidanți – ceaiurile la plic sunt de cea mai joasă calitate. De altfel, praful sau pudra sunt resturile ce ramân după rularea frunzelor de ceai și care mai apoi se ambalează în plicuri, ce se vând la un preț mai mare decât ceaiul ”loose leaf”. În realitate plătești brandul și hârtia. Cu cât frunzele de ceai sunt mai intacte, cu atât extracția substanțelor active din plantă este mai puternică.
  • Multă lume crede că băuturile ce conțin cofeină, inclusiv ceaiul, acționează ca diuretice puternice și pot conduce la deshidratare, în loc de a potoli setea de fluide a organismului. Originea acestei păreri provine din studiile efectuate asupra celor care consumă cofeină în cantități foarte mari – echivalentul cu a bea opt cești de ceai dintr-odată. Această cantitate de cofeină are de fapt un puternic efect diuretic, putând conduce la deshidratare. Dar în realitate, cine ar bea dintr-odată această cantitate de ceai? În condiții normale, consumarea câtorva cești de ceai pe durata unei zile ține organismul hidratat.

 

Sursa:

Mitscher, Lester A., Dr., Toews Victoria Dolby, The Green Tea Book: The Science-Backed ‘Miracle Cure’