Cu o culoare intensă și generos în antioxidanți, ceaiul matcha câștigă din ce în ce mai multă popularitate, în întreaga lume. Această pudră de ceai verde există de peste 1000 de ani și este catalogată drept un “espresso al lumii ceaiului” – pentru aroma puternică și pentru capacitatea imediată de a revigora organismul.
Povestea ceaiului matcha începe în China, în timpul dinastiei Tang, când s-a înregistrat o tendință accentuată de consum a ceaiului pudră. A fost introdus în Japonia de către călugării budiști ce vizitaseră China. Cu timpul, a devenit parte integrantă din cultura japoneză a ceaiului, fiind folosit în ceremonia ”chanoyu”. Cele mai bune plante de ceai, destinate să se transforme în matcha, sunt cultivate în regiunea japoneză Uji, în prefectura Kyoto sau în orașul Nishio, din prefectura Aichi.
Culoarea distinctivă, verdele electric, ce caracterizează ceaiul matcha, este un rezultat al umbririi artificiale a tufelor de ceai, pentru mai multe săptămâni, chiar înainte de recoltare, ceea ce stimulează producerea de clorofilă și concentrația de l-teanină. Mugurii plantei sunt culeși, tratați cu aburi și apoi uscați, iar nervurile sunt înlăturate cu grijă. Frunzele de ceai verde tencha sunt introduse într-o râșniță specială din granit, și măcinate într-o pudră extrafină. Obținerea a 30 de grame (1oz) de pudră matcha poate dura până la o oră.
Matcha are un continut ridicat de teină (echivalentul cafeinei din ceai) și îi sunt atribuite proprietăți curative superioare, în comparație cu ceaiurile verzi obișnuite, deoarece prin ingerare se consumă întreaga frunză. Conține antioxidanți în cantități concentrate: Epigalo Catechina Gallat (EGCG) care este renumită pentru efectele anti-cancerigene și anti-îmbătrânire. L-teanina, aminoacid specific ceaiului verde este responsabilă de calmarea minții și de îmbunătățirea memoriei și a concentrării.
Ritualul ”chanoyu” este o comuniune de sentimente, atunci când buni prieteni te vizitează la momentul potrivit, întâmpinați în cele mai bune condiții. Deși ceremonia japoneză, bazată pe principiul ‘tea-ist’ – acela de a găsi plăcere în lucrurile simple – este prin natura sa un ritual simplu, aceasta abundă în detalii. Se acordă foarte mare importanță ustensilelor și modului de preparare a ceaiului, apei, calității frunzelor, ordinii activităților, toate învăluite într-o conversație plăcută, în care se aduc complimente participanților.
Ustensilele pentru prepararea băuturii matcha sunt bolul de ceramică sau porțelan (chawan), pămătuful sau măturica din bambus (chasen), cu care se obține spuma de matcha, și lingurița din bambus cu care se dozează pudra.
Există două niveluri de măcinare a frunzelor tencha pentru ceremonie: Usucha (subțire) și Koicha (mai densă), alături de tipul de matcha caracterizată de nivelul de măcinare la o granulație mai mare și de o calitate mai joasă, sortiment destinat pentru produsele de patiserie. Usucha este cea mai disponibilă dintre primele două și este destinată consumului de zi cu zi. Koicha este rezervată ceremoniilor ”chanoyu”, iar matcha pentru patiserie este mult mai ieftină și este folosită în torturi, prăjituri, înghețată, biscuiți sau macarons, fiind cunoscută și sub numele de ”matcha cuisine” sau ”culinary matcha”.
Cu timpul, consumul de matcha și-a pierdut din sofisticare și a devenit o băutură zilnică, consumată dimineața pentru un imbold de energie, sau între mese pentru a stimula digestia. Ceaiul și-a pierdut din autenticitate prin popularizarea lui în întreaga lume, datorită efectelor sale uimitoare de detoxifiere, fiind consumat în prezent în combinații de fructe, servit în latte-uri, limonade, ice tea-uri, sau chiar în băuturi fermentate și îmbuteliate (care au un conținut scăzut de vitamine și antioxidanți).
Ceaiul matcha, este o infuzie concentrată de antioxidanți, energie și vitalitate. Matcha se situează pe podiumul superalimentelor cu conținut ridicat de antioxidanți. Această băutură minune are de până la 5.5 ori mai mulți antioxidanți decât goji, de aproape 6 ori mai multi antioxidanți decât boabele de cacao, de 15 ori mai mult decât afinele, o concentrație de antioxidanți de aproape 45 de ori o mai mare decât în broccoli și de 53 de ori mai mare decât în spanac, și, comparabilă cu până la 10 căni de ceai verde obișnuit.
Toate acestea, împreună cu faptul că din toată producția de ceai matcha din Japonia, doar 1.9% este exportat, restul fiind destinat consumului intern, fac din aceasta băutură una exclusivistă, raportându-ne la prețul ei. Tot din acest motiv s-au răspândit și multe variante de ceai matcha neautentice, de o calitate joasă.
Cum alegeți o matcha de calitate?
Nu toate ceaiurile matcha existente pe piață au o calitate ridicată și deci, nici efectele optime, după consum. Calitatea superioară este direct proportională cu prețul final, așa că nu vă lăsați păcăliți de oferte cu prețuri de dumping la acest produs. Ați putea spune că este suficient în a alege între produsul pentru ceremonie si cel ”matcha cuisine”. Acest raționament nu este relevant, o diferență majoră făcând-o gustul. Un ceai matcha de calitate are un gust fin, produce o senzație mai plăcută și este în general mai puțin amar, în comparație cu unul la o calitate mai scăzută, care are un gust mai aspru și mai intens. Așa că, înainte de a face cumpărăturile, luați-vă răgazul de a găsi un produs calitativ. Iată 5 sfaturi care să vă ajute să alegeți varianta cea mai bună:
1. Sursa de proveniență. Cea mai mare parte a pudrei matcha este produsă în Japonia. Sunt regiuni ale Japoniei cunoscute pentru calitatea băuturii, cum ar fi Uji, din prefectura Kyoto sau orașul Nishio, din prefectura Aichi. Deși există și alte surse de proveniență, cum sunt China sau Taiwan, Japonia rămâne în topul listei.
2. Prețul. Ca orice lucru valabil în viață, primești cât plătești. Prețul mediu pentru 30 de grame de ceai matcha la o calitate bună variază între 110 lei si 140 lei, așa că diferențele mari de preț față de această referință ar trebui să pună sub semnul întrebării calitatea produsului.
3. Culoarea. Dată de metoda de cultivare, ce crește concentrația de clorofilă, prin umbrirea tufelor de ceai chiar înainte de recoltare. Culoarea corectă este verdele deschis, foarte intens. O alternativă de o calitate scăzută are o culoare galbenă, pământie cu tonuri de ocru.
4. Gustul. Aroma caracteristică este una dulceagă, vegetală, determinată de amino-acidul component: l-teanina, ce se regăsește în concentrație mare datorită aceluiași proces de cultivare. În concentrații mai scăzute de l-theanină, matcha capătă un gust puternic astringent și amărui, deloc caracteristic acestei băuturi. Ceaiul matcha are un gust vegetal și mătăsos, cu un after taste dulceag, specific celui de al 5-lea gust promovat de cultura japoneză: umami.
5. Finețea. O pudră fină, de calitate este măcinată mult mai riguros, cu particule de 5-10 microni, ceea ce o aseamănă cu o pudră de bebeluși. Cealaltă este mai grunjoasă și nu formează o spumă fină atunci când este preparată. Totodată, la preparare, pudra ceaiului matcha de o calitate mai joasă nu se dizolvă în totalitate, formând mici cocoloașe. Nu veți putea măsura asta, dar veți simți cu siguranță diferența.
Înainte de a vă savura matcha, trebuie să acordați o mare importanță preparării acestei băuturi miraculoase. Dozați necesarul cu o lingură din bambus (chashaku) – aproximativ 1 g la 180-200 ml, și turnați peste pudră puțină apă fierbinte (aproximativ 50 ml de apă la 80°C), apoi amestecați și aerați compoziția cu un pămătuf din bambus (chasen). Cu cât aerați mai bine, cu atât băutură va fi mai mătăsoasă și va forma o spumă fină la suprafață. Asigurați-vă că nu rămân bulgărași pe fundul bolului (chawan). Turnați și restul de apă fierbinte, pe marginea bolului, et voilà!
Surse:
www.thedailytea.com
Gaylard L. The Tea Book
Flammarion The Book of Tea
Marumatcha.com